– ammattilainen ja asiakas tulevaisuuden sotessa

Kerää mistä, mitä ja kenelle?

Turvapuhelin, gps ranneke, ovihälytin, kaatumahälytin, palovaroitin ja muutama muu päälle. Kaikkia näitä kotihoidon henkilökunta osaa käyttää. Mutta tiedon kerääminen milloin mistäkin hälytyksestä on ollut ripottaista ja välillä vaikeakin löytää. Selkeää yhtä paikkaa, johon kaikki tieto näistä laitteista kerättäisiin, ei ole ollut.

Pitäisiköhän sellainen olla helpottamaan hoitajien työtä? Pitäisi olla ehdottomasti!

Sellainen on kehitetty nyt, ja minäkin olen päässyt siihen tutustumaan kesälomien jälkeen.

Tämä ohjelma on toiminut pilottina Kotihoidon Itäisellä-alueella Eksotella. Siellä hoitajat ovat voineet tarkastella asiakkaista saatuja tietoja jo jonkun aikaan E-Nero nimisellä ohjelmalla.

Se mitä he ohjelman kautta näkevät on selkeästi hälytysten määrän, kellon ajat sekä onko kyseessä ollut turha hälytys vai tarpeellinen. Näiden tietojen perusteella voi sitten vielä tarkistaa kirjauksista tarkemmat tiedot.

Toki tämä on yksi ohjelma lisää muiden lisäksi. Mutta muutaman koulutuksen jälkeen koen kyllä että tämä on tehty sillä ajatuksella, että se auttaa hoitajia arkityössään. Se auttaa tekemään päätöksiä lisä käynneistä tai oire arvioista. Se antaa faktaa asioille jotka muuten olisi olettamus asteella. Jos esim. hälytys määrät lisääntyvät tietävät hoitajat että jotain pitää tehdä ja hoito suunnitelmaa muuttaa.

Näihin uusiin ohjelmiin pitää henkilökunta opettaa, niitä pitää käyttää ja jossain kohtaa ne tulevat osaksi arkea. Mutta uusiin ohjelmiin on vaikea välillä hoitajien hypätä mukaan. Ollaanhan me hoitajat ennen kaikkea käsillä ja omalla persoonalla työtä tekevä kansa, jotka ei välttämättä tunne olevansa luontevassa roolissa tietokoneen ruudun edessä tutkimassa taulukoita.

Tässä varmasti suurin muutos mitä tulee tapahtumaan perushoitotyössä. Sitä kuuluisaa ruutu aikaa tulee myös hoitajille enemmän koska se työ siirtyy enemmän koneelle juuri tämän kerätyn tiedon muodossa josta hoitajien pitää tieto hyödyntää. Toki voi myös olla että kun tietoa saadaan yhteen paikkaa nopeasti saatavaksi voi työ myös nopeutua ja asiakkaasta saa enemmän tietoa joka takaa oikeanlaisen ja laadukkaan hoidon. Sitähän me kaikki toivomme läheisille ja myös itselle.

Teknologia mahdollistaa nyt tämän ja tulevaisuudessa varmasti vielä enemmän.

Epäilykset ja arkuus uusia ohjelmia kohtaan ovat normaalia ja toki myös suotavia. Mutta myös se uskallus kokeilla uusia asioita ja löytää se hyöty ovat myös asioita jotka kannattaa pitää mielessä. Sillä pääsee jo todella pitkälle.

Työn iloa kaikille

  • Sini